En liten tanke

Jag tänker aldrig låta någon förtrycka mig, ta kommandot över mig eller tala om för mig hur jag ska tycka och tänka. Råd om hur jag ska göra det, och vad jag kan göra åt det tar jag tacksamt emot, men aldrig någonsin, kommer jag låta någon bestämma över mitt liv. 

Undantag gällande den tydliga, yttre påverkan. För jag möter nya människor, lyssnar uppmärksamt på andras åsikter och tar del av nya platser och ting. Jag ser upp till er.

Utveckling

 Det kommer alltid vara en del av min vardag, att inta nya intryck. Det sker lite undermedvetet, och kanske är detta nödvändigt för min utveckling inom framtida kunskaper. Om jag inte tar del av andras råd och åsikter, och i stället förlitar min på mina egna isolerade kunskaper, kommer jag förbli ofullgången. Varje dag stöter jag på människor, åsikter eller ord som jag tar del av. Jag är helt övertygad om att någonstans där långt bak i ett separat fack av hjärnsubstans ligger alla dessa intryck, av människor, åsikter och ord samlade, för att återanvändas.

Aldrig ska någon människa tala om för mig hur jag ska tänka, hur jag ska bedöma dessa dagliga intryck. För även om jag vill skänka alla en viss förståelse, och vara alla till lags, är jag en egen individ. Jag. Jag och ingen annan. Jag är liksom du en människa fylld av meningsskiljaktigheter och fel. Tankar som för dig tycks logiska och självklara kanske för mig är en aning långsökta och ogenomtänkta. Men aldrig fel.

Acceptans


Oavsett hur jag tänker, hur mina åsikter etablerar sig och finner starkare tro, ska jag aldrig misstro en människa av annan åsikt. Jag ska i stället försöka finna förståelse för den, uppmuntra, förklara för personen framför mig varför jag inte kan dela samma ställningstagande. Jag vill vara tillänglig för alla, tro mig, jag vill uppnå ert sökande efter bekräftelse och jag ska försöka,

förutsatt

att ni låter mig vara människa.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: