Barnböcker om julen

Jag tittar på gamla barnböcker på internet som jag kommer ihåg att mamma brukade läsa för mig och min lillebror innan vi skulle lägga oss när vi var små. Bland annat så brukade vi läsa Pettson och Findus: Pettson får julbesök av Sven Nordqvist, vilket självklart var en av mina favoriter eftersom den handlade om längtan och förväntan inför julen.
När jag sedan jobbade och var inne på skolbiblioteket upptäckte jag ännu en fin bok om Madicken av Astrid Lindgren då hon vaknade tidigt en morgon och så snön falla utanför. Madicken blev förkyld och kunde inte följa med lillasyster och handla julklappar, och under julklappshandeln försvann lillasyster på en egen upptäcksfärd. Jag vet inte exakt vad denna boken heter. Vet ni?
Jag hittade i alla fall ett omslag som kan vara den;
Har ni fler tips på söta barnböcker som handlar om julen?

Postat av: En modells & statist liv

Tack :) Ska vi följa varandra via bloglovin? ;)

2010-08-25 @ 21:04:01
Postat av: jennie

ååå, jag äääälskar dessa! Fast mer att se dom på TV! Det är rikitg barndoms-nostalgi för mej! Pettsson och Findus Tomtemaskinen, gick ju faktiskt som Julkalender på Tv ett år! Mys! Och Jul på Junibacken och exakt det som du beskrev; att de går upp tidigt på morgonen och allt, mysigt! Astrids Jul, finns det ju också att kolla på. Underbart!

2010-10-21 @ 09:22:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: