Bokfrågor

Jag hittade ett frågeformulär som någon hade tagit av någon annan som någon hade kommit på. Det var ganska bra frågor så jag kunde inte hålla mig!


som läsare är jag;
ganska ensidig och envis. Om jag har bestämt mig för att läsa den här boken, så tänker jag läsa ut den oavsett hur tråkig den än må vara. Jag gillar inte att inte avsluta böcker som jag har läst, för då kan jag inte riktigt säga att. ”Den boken har jag läst! Och den och den och den!”. Det är väl någon form av mani. Jag försöker läsa flera olika typer av böcker och olika genre men jag favoriserar ofta böcker som bär ett stort författarnamn. Och dessutom är jag mycket envis på den punkten att jag inte gillar deckare.


som bloggare är jag;
antagligen lite udda. Jag skriver utifrån mina egna intressen och utifrån mina egna känslor. Jag som bloggare är mer personlig på en inre nivå än på en yttre och vardaglig nivå. Men jag försöker att blanda in både känsliga saker samt vardagliga saker för att det ska finnas en mer rättvis bild av mig.


senast lästa bok:
Kafka på stranden av Haruki Murakami. En rent ut sagt konstig bok som jag mest läste för att den var så omtalad både bland vänner och i media. Men det var inte något för mig direkt. Men helt klart läsvärd!


senast påbörjade bok;
Flickan som överlevde läser jag just nu av Barbie Probert-Wright och Jean Ritchie. Den berör ett intressant ämne som jag tycker mycket om; andra världskriget. Språket är inte tungt utan boken är i sig väldigt skön för ögonen och ganska enkel.


senast köpta bok/böcker;
Det var Flickan som överlevde som jag impulsköpet i Lund på Lagerhouse eftersom jag hade missat bussen och inte heller hade med mig någon bok hemifrån.


favoritdeckarförfattare;
jag läser hest inte deckare. Jag har läst ett par böcker av Camilla Läckberg där böckerna var likadana och handlade om exakt samma sak förutom ett lite annorlunda mordfall. Så böckerna jag läst av Camilla Läckberg är i en enda soppa. Jag gillar inte deckare på grund av att jag tycker att deckare är tråkiga och att alla ser likadana ut. Alla deckare bygger på ett mord där en man ska utreda fallet och lyckas alltid lösa det. Däremot tycker jag om att se deckare på film, det är en helt annan sak! Men om jag till slut måste nämna någon så säger jag Stephen King. Han är inte direkt en deckarförfattare (thriller) men närmare än så kan jag inte komma.


jag läser allt av
; Per Nilsson. Jag förälskade mig i hans böcker när jag gick i 8an. Och sen dess har jag fortsatt att älska trots att det är ungdomsböcker, men jag blir aldrig för gammal för Per Nilsson! Jag har också läst allt av Johanna Nilsson. Jag tycker mycket om Imre Kertez (Mannen utan öde är den bästa boken jag läst) och Torey Hayden (Rävungen, Burpojken osv):


jag läser helst inte [genre/författare
]; deckare. Och jag vill aldrig mer läsa en bok av Martina Lowden (Allt), som förresten förstörde min semester på Kanarieöarna.


vid hyllan för fackböcker letar jag;
 efter historieböcker om andra världskriget och framför allt då de som berör koncentrationslägen. Jag tycker också mycket om biografier, kanske just av någon som upplevt dessa hemska händelserna eller någon annan som har genomgått svåra hinder i livet.


förutom svenska läser jag gärna;
engelska. Men jag är fullständigt förälskad i det svenska språket och föredrar att läsa på svenska än på engelska. Men när jag verkligen brinner för en bok, en författare, eller ett ämne så händer det att jag läser böcker på dess originalspråk (dvs de böcker som är skrivna på engelska från början eftersom jag inte kan läsa något annat språk. Möjligen danska). Jag var till exempel en riktig Harry Potter nörd när jag var i 11-12 års ålder. Så jag läste de flesta böckerna på engelska för att jag kände att jag kunde leva mig in bättre i böckerna då.


högst upp i min att-läsa-hög just nu ligger;
 Boktjuven av Markus Zusak och Den vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren. Plus en mängd andra titlar (ett tjugotal) som fortfarande ligger på hyllan och väntar på att jag ska läsa dem!


högst upp på min bok-önskelista just nu står;
Jag är den sista juden av Chil Rajchman. Också är jag ganska sugen på att köpa alla Per Nilsson böckerna bara för att ha dem. Jag har redan läst i princip alla. Nej, förresten finns det en bok som jag kan erinra mig om att jag inte har läst; ”Absolut Per Nilsson”. Den vill jag gärna ha också!


när jag går på antikvariat letar jag alltid;
efter klassiker eller om jag har tur så lyckas jag hitta en bok som jag ändå hade tänkt köpa i vanlig bokhandel.


Postat av: Elli<3

Jag mår rätt så bra förutom det att jag är superförkyld.. :)

2010-02-13 @ 11:32:12
URL: http://bellanee.blogg.se/
Postat av: Sofia

Hej svejs!

Korsetten hittade jag på halens av alla ställen. Jag hade inte ens brytt mig om att kolla där för jag tycker aldrig dom har något snyggt.

Blev as glad när jag hittade den, så nu är den beställd =D

2010-02-13 @ 12:14:46
URL: http://sofialb.blogg.se/
Postat av: Sofie - Bilder Kan Faktiskt Prata!

Per Nilsson, är det han som skrivit Hjärtans fröjd?



kika gärna in på min utlottning här: http://emosuss.blogg.se/2010/february/utlottning.html

2010-02-13 @ 12:20:06
URL: http://emosuss.blogg.se/
Postat av: Trees

Detta inlägget gillade jag skarpt :) Jag gillar också böcker, just nu har jag läst ut "14 år till salu" hemsk men tänkvärd och bra, med humor. Håller med dig om att de svenska språker är fint. Det är kul att mixtra med det. ^^

2010-02-13 @ 13:11:03
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Trees

Det handlar om en tjej som först blir våldtagen och sedan av en slump säljer sex med en kompis på skämt... detta blir sedan som ett ångestbedövande behov...

flickan som det handlar om gick på min gamla skola på höstagiet, så det var extra jobbigt att läsa om samma lärare och samma salar osv.

2010-02-15 @ 11:58:18
URL: http://mangofisk.se
Postat av: Jenny

Boken En Halv Gul Sol är inte lika bra som Hosseinis böcker, men helt klart läsvärd! Nu har jag inte läst ut boken än, men det är en massa intressanta skildringar om folk från olika klasser och kulturer. Så om du har en stund över tycker jag absolut att du ska läsa den!

2010-02-15 @ 16:37:00
URL: http://jennyjohannas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: