En dröm

Det var min födelsedag och vi hade varit och festat i ett gammalt hus i krokarna kring Limhamn. Det var som att hela världen firade min födelsedag. Trafiken flödade och raketer small i luften. Fylld av lycka och eufori så hade jag bestämt att vi skulle fortsätta vårt festande inne i stan i stället. Jag var ganska berusad när jag slog in numret till ett taxibolag utan att få något svar. Eftersom min födelsedag påminde starkt om nyårsfirandet så var alla taxibilar upptagna och jag försökte förgäves att få tag i en bil som kunde köra oss in till stan.

Arg och beslutsam var jag när jag hoppade in i min egen bil och bestämde mig för att köra in till Limhamns centrum och kolla om jag kunde få tag på en taxi på vägen dit. Jag var rasande, så samtidigt som jag körde höll jag luren i ena handen för att försöka få tag på en taxi, men allt jag fick var en upptagen ton. Jag skymtade en polisbil som körde förbi mig och in i en gata lite längre ner bakom mig.

Jag svor över alla taxiföretag och försökte så gott jag kunde koncentrera mig på att slå in rätt nummer igen. Det var då jag greps av fasa när jag såg i backspegeln att en polisbil (den som jag tidigare sett köra in i en gata) körde tätt bakom mig med ljusen på. Jag blickade förskräckt framåt igen och jag han knappt blinka innan jag såg gruppen av människor som höll på att passera gatan och hur jag då körde över en mörkhyad kvinna. Jag hörde hennes skrik och hur hennes ryggrad knäcktes under bilen när jag körde över henne.

Jag bromsade allt vad jag kunde, men det var redan för sent. När jag hade fått stop på bilen tittade jag bak genom bakrutan och upptäckte alla poliser som stod en bit bakom mig. Jag var panikslagen, förbluffad och så oerhört rädd. Jag försökte tänka ut om det var mitt fel. Var detta verkligen mitt fel? Jag hade ju bara kört och pratat i telefon samtidigt och det var då jag kom att tänka på hur berusad jag egentligen var. Jag öppnade upp dörren och gick ut på gatan och skrek så mycket jag bara kunde. Jag skrek i vemod och i bedrövelse, för jag hade inte bara förstört mitt eget liv utan också någon annans.

Jag vaknade upp av att jag grät i sömnen, och jag kunde höra mitt eget skrik studsa mot väggarna samtidigt som jag hörde hans ord inom mig.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: