När oskulder kysser

 "För ett ögonblick ville han fixera hennes huds textur med alla sina sinnen. Men nöjde sig med att kura ihop på knä framför henne, mellan hennes ben. Hon låg i trosor på rygg och ner längs med hennes kropp kysste han sig och huden, huden var varmare, ännu varmare, ännu tyngre, ännu mjukare och ändå ännu mildare. Än han föreställt sig."

Per Hagmans bok När oskulder kysser har inte upplevt mina förväntingar. Kanske var mina förväntingar lite för höga från början, men frågan jag hela tiden ställer mig själv är; varför läser jag Per Hagman när jag kan läsa Per Nilsson som har i särklass skrivit mycket bättre böcker i samma genre?
När oskulder kysser handlar om Nelly och Benjamin som träffas när Benjamin flyttar in hos Nellys familj på grund av att han har problem hemma. Benjamin upptäcker snart att det finns minst lika mycket problem hemma hos Nellys familj, som Nelly själv inte verkar se. När Benjamins labila mor till sist antastar Benjamin sexuellt blir det droppen och han flyttar därifrån trots att han är mycket förälskad i Nelly. Vi får fortsätta följa dem i framtiden där Benjamin har blivit skadad av alla sexuella relationer och han upptäcker hur mycket han älskar att vara kvinna. Nelly blir känd fotomodell som samtidigt försöker slå igenom som poet. Nu väntar vi "spänt" på deras möte som vuxna eftersom Benjamin blivit rockstjärna så umgås de i samma kretsar. Kommer de att träffas? Kommer de att bli tillsammns torts allt som skett sen de var unga? Ja och ja.
Till sist hamnar de i någon sjuk porrhärva som liknar en "wanna-be-action-movie" mitt i en kärleksfull berättelse. Det passar inte alls in, och hela storyn i sig är väldigt förutsägbar förutom att Hagman har blandat in lite transexualitet för att göra boken speciell.
Jag tror att om jag var 12-13 år så skulle jag tyckte om denna boken mycket mer än vad jag gör nu, jag skulle rent av tyckt den var lite spännande. Men Per Hagman lyckas ibland få till ett mycket vackert språk (se citatet ovan) men det räcker inte hela vägen. Tyvärr, måste jag säga att När oskulder kysser bara är en ungdomsbok i mängden.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: