Jag är den sista juden: Treblinka (1942-1943)

"Min vän som bär tillsammans med mig har medan han stått en stund bredvid `tandläkarna`lagt märke till att det fanns lite vatten i skålen där "tandläkarna" kastar ner de blodiga tänderna. Han kastar sig på marken och dricker upp vattnet tillsammans med blodet. Han får piskrapp men dricker." Ur Jag är den sista juden av Chil Rajchman.

När jag öppnade boken upplevde jag att den verkade mycket lättläst, kort och inget avancerat språk direkt. Men ju länge jag kom in i boken desto mer insåg jag att eftersom det fanns så mycket grymhet och ondska så fanns det inget annat sätt att beskriva det på än hur Rajchman gjorde. Det är en fantastisk bok, och Rajchman själv var en av de få människor som överlevde Treblinka och som bidrog och betydde mycket i rättegångarna mot nazisterna. Läs den.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: