Valvaka

Jag sitter och tittar på valvakan och har gjort det i mer än två timmar nu, och studierna har jag verkligen lagt på hyllan. Det som har varit en hemsk tanke kommer att bli verklighet, att Alliansen vinner även i år. Men inte för att detta kommer som en så stor överraskning, den stora överraskningen tycker jag är att Sverigedemokraterna har fått så mycket röster, så även Folkpartiet.
Jag kan inte låta bli att stå fast vid tanken att vissa människor inte förstår vad dem röstar på. Jag har en väninna som röstade blått i år, fast att hon är i min situation och ännu värre därtill. Hon har inte så mycket erfarenhet av andra jobb än äldreomsorgen och har dessutom i nuläget ingen utbildning men ska antagligen börja studera snart. Inser hon inte att hon röstar för att hon ska vara arbetslös i framtiden eller fastna i ett lågavlönat jobb?
Alliansen vill att alla ska jobba längre och mycket. Det innebär med andra ord att om man nu alla ska arbeta till det är 80 i stället för 60, så kommer varken jag eller min väninna att få något jobb när vi är färdiga med våra studier för att det kommer inte finnas några jobb åt oss. Det kommer inte finnas fler 60-talister som slutar arbeta, utan de kommer att fortsätta arbeta.
Alliansen vill dessutom särskilja skolan på så vis att det ska finnas en praktisk linje och en linje för läshuvud. Detta låter ganska bra att slippa läsa "onödiga" ämnen när man tex bara är intresserad av sy eller snickra. Men jag har aldrig förstått varför det skulle vara så fel med allmänbildning och lite extra kunskap?
Min vännina har dessutom behov av att läsa upp sina betyg, vilket Alliansen inte vill att man ska kunna göra om man inte har underkänt i ämnet. Det innebär att hon kommer hamna i facket för dem som får gå den praktiska inriktningen, för hon får inte ens möjligheten att läsa upp sina betyg och gå i "läshuvudsrikningen"(de framgångsrika). Inser ni vilka stora klasskillnader detta ger?
Nu ska vi inte dras in för mycket i mina egna personliga åsikter, men jag vet att det finns så många där ute som inte tänker efter och inte tänker steget längre. Bara för att alliansen säger "vi ger fler jobb" så betyder det faktiskt inte att det gör det. Arbetslösheten har ju ökat. Och varför fäster alla sig vid att låg skatt är så viktigt för att man ska få lite mer pengar ut av lönen när de flesta har en sjuk anhörig som ligger hemma och är oförmögen att arbeta och måste nu betala sin sjukvård själv för att vissa är så själviska att man sätter lite högre lön framför en sjuk människas hälsa?
Jag tycker att det är ofattbart hur man kan vara så trångsynt och dessutom bry sig så lite om andra männsikor. Jag förstår att de finns dem som bara har släktingar som är pigga och krya, men någon gång kommer någon att drabbas av sjukdom. Min farmor har haft cancer, min pappa har en kronisk sjukdom, och ni vill att han ska jobba till han är 80? För Alliansen drar ju in skatten och begränsar bidragen, så att man faktiskt inte kan gå hemma även om man är kroniskt sjuk.
Jag kommer ihåg när jag gick i gymnasiet och det var en moderat som förläste på en av våra samhällslektioner, och då frågade jag honom hur en kroniskt sjuk människa skulle överleva om den var tvingad att jobba efter en viss period fast att den var oförmögen till det och att den dessutom måste betala sin egen dyra sjukvård som den inte kan betala för den får ju inga bidrag. Och då svarade den här föreläsande moderaten att: "Kroniskt sjuk? Ja, men vi kan faktiskt inte ta hänsyn till alla".
Borde inte bräckliga, kroniskt sjuka människor vara dem man tar störst hänsyn till för det är dem som har störst behov av hjälp?
Alliansen gynnar de som har mycket pengar, som har ett högavlönat jobb så att de kan betala sin egen sjukvård. Alliansen gynnar människor med eget företag och ger alltså en god välfärd för de som har ett rikt liv. Men jag vill att alla ska ha en god välfärd, inte bara dem som tjänar bra.
Det är i alla fall mina anledningar till varför jag aldrig tänker rösta blått. Till slut vill jag, trots att jag inte vill rösta blått säga som de sa i valvakan tidigare i kväll. "Kommer Mona Sahlin att avgå om Socialdemokraterna fortsätter få så dåliga siffror som de har just nu? Precis som Göran Persson gjorde för fyra år sedan". Jag hoppas verkligen att hon gör det.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: