Bananchips

Jag fick en efterfråga angående hur jag tillverkade bananchipsen respektive äpplechipsen. Det är busenkelt, det enda som tillhör den mindre enkla biten är att både banan och äpplechipsen ska befinna sig i ugnen i cirka fyra timmar. Bananchipsen är väldigt enkla. Jag skivade tunna skrivor (ca 2 mm) och la ut på en plåt med bakplåtspapper och in i ungen på ca fyra timmar a la 80 grader. Det är mycket mer smak i dessa chips än de man köper i butik. Om man skulle vilja ha dem lika söta så kan man tillsätta socker eller kanske houng också.
Äpplechipsringarna kärnade jag ur svenska äpplen med hjälp utav en potatisskalare. Sedan skivade jag upp bitar med kniv, då de blir lite tjockare. Man kan även använda sig utav en potatisskalare eller dylikt för att få riktigt tunna och krispiga skivor om det är vad man önskar. Jag la dem på en plåt med bakplåtspapper, och strödde över kanel och socker. Varmluftsugn med något lägre tempratur än bananchipsen, 50 grader. Väldigt gott att ha som topping på frukostgröten, eller mycket fint att använda som dekoration. Som sagt är det något tidskrävande, men under tiden det är i ugnen så behöver ni bara titta till dem då och då och släppa ut lite fukt. Enkelt och gott!

Postat av: L

Älskar torkad banan, jag pillar alltid ut de bitarna ur müslin. Bra tips!

Gissa vem som står och skivar banan precis just nu? xD

2011-11-03 @ 15:22:40
URL: http://glitterlila.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: