2011 års Nobelpris i litteratur gick till Tomas Tranströmer!

En glad överraskning väntade mig och Mr Toll när vi satt spikade framför tv:n under direktsändningen av Svenska Akademins beslut. Både tekoppen och kaffekoppen stod på bordet tillsammans med vindruvor och de obligatoriska Ballerina kexen med nougatkräm som smälte i munnen.
Tomas Tranströmer fick äntligen den stora äran (han har varit nominerad av Svenska Akademin varje år sedan 1993) att ta emot Nobelpriset i litteratur. Väl värd är han detta högaktade pris, och dessutom måste man ju glädjas över att akademin tog tummen ur röven och vågade överlämna priset åt en svensk poet.
När jag läste litteraturkunskap/litteraturgestaltning i gymnasiet läste vi en del av Tranströmer, men tyvärr alldeles för lite. Men jag vet att min lärare i denna kurs måste ha jublat av glädje, liksom många andra, när hon fick reda på att Tranströmer fick priset, då han ligger henne varmt om hjärtat. Själv ska jag se till att bekanta mig ytterligare med Tranströmer i höst.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: