Wasa-IW!

Anledningen till att jag satt uppe i natt var för att jag bokade in mig på Wasa-IW som ska hållas på Friskis och Svettis på söndag. Detta innebär att man under ca 4 och en halv timme tränar IndoorWalking med olika instruktörer samtidigt som man följer Wasa loppet med en storbildsskärm, d v s att jag springer på walkern fram tills de är i mål i Wasa loppet. Det ska bli riktigt roligt, jag har verkligen sett fram emot detta! Det finns både Wasa-spin och Wasa-IW men allting är redan fullbokat. Så, nu behöver jag tips! Vad äter man om man ska springa i över fyra timmar?

Postat av: lovisa

kul att du är med och tävlar)

2011-02-28 @ 16:50:58
Postat av: Rebecca

Sv: Vad roligt att du gillade mina tips!

Jag är absolut ingen expert eller utbildad, men utifrån egna erfarenheter (har aldrig kört på i 4 timmar) men jag har sprungit lopp på 1,5 mil och då är mina bästa tips:

ändra ingenting i din kost, om du tex inte brukar äta gröt ska du givetvis inte göra det nu.



Dagen innan så ladda upp med mer kolhydrater, alltså öka mängden pasta/ris/potatis till middagen.



Ät en stor frukost några timmar innan (ca 2 timmar innan) om du brukar äta gröt så ät gröt med lite extra än vad du brukar.



En timme - en halv timme innan käka en banan eller liknande.



Sen under passet hade jag haft med mig en proteindryck eller liknande. Fyra timmar är väldigt länge och du kommer att behöva återhämtning under passet.



Sist men inte minst, drick MÄNGDER med vatten under tiden!



Kram :)

2011-02-28 @ 19:54:19
Postat av: H

Kolhydratsuppladdning brukar vara det givna svaret. Det är ofta det man också använder sig av inför tex vasaloppet. För att få en mer ingående koll på vad det innebär så borde du kunna googla det.

2011-03-05 @ 02:30:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: