Min blogghistoria/viktresa

Jag önskar att jag kunde ge ett mer enhetligt och strukturellt intryck i min blogg, men eftersom min blogg handlar mycket om känslor och tankar och inte så mycket om "det-här-gjorde-jag-idag-och-det-var-roligt" så är det svårt för mig att ge en sammansatt bild av vad som försigår hos mig i min vardag.
Frågan om träning, kost och hälsa har varit ett litet laddat ämne här och egentligen har jag ingen större lust att rättfärdiga mig själv, men jag känner ett visst ansvar gentemot er som läsare att ge en representativ bild av verkligheten.
Det som inte framgår i min blogg och som kanske bör göra det är att jag genomgått en viktresa detta året (2010-2011) och gått ner nästan tjugo kilo. Jag har aldrig lidit av fetma men jag har varit mullig och överviktig. Sen fann jag engergin och glädjen i att träna och efter ett tag insåg jag att jag ville ha ett hälsosamt och mer energirikt liv och då tog jag tag i min hälsa. För mig går nu träning och kost hand i hand, och jag tänker mycket på vad jag äter. Jag har ett mål, vilket jag inte heller är så tydlig med, och mitt sista delmål har jag nästa vecka (3 augusti), och den 29 augusti -1 september är tanken att jag ska passera mitt slutgiltiga målsnöre. Därför fokuserar jag extra på min kost just nu, för jag vill gå i mål och stanna där.
Angående träningen så fick jag en kommentar om att jag promenerade och tränade två timmar varje dag, och det stämmer naturligtvis inte. Men jag klandrar inte någon om man har fått det intrycket, eftersom jag i stort sett endast bloggar om min träning när den är riktigt tuff, för då är den som mest intressant enligt mig. Det är naturligtvis inte så lätt att läsa mellan raderna.
Jag tar en morgonpromenad i princip varje dag, vissa dagar är den lång och slö och andra dagar kort men instensiv och detta gör jag framför allt för att jag är en rastlös person. Jag har ett behov och en vilja att röra på mig, samt att jag känner mig piggare och mår bra utav det.
När det gäller träning så som gym, spinning och IW eller dylikt, så tränar jag när jag har tid. Tidigare tränade jag extremt mycket (ja, jag erkänner), men nu har jag kommit in i en mer jämn nivå enligt mig och det ligger runt ett pass ca fyra-fem dagar i veckan.Det är säkert mycket för många, men för mig känns det bra. Den bild jag har av träning, kost och hälsa är naturligtvis inte enhetlig med eran, och kanske tar jag det för givet att ni ska förstå och hålla med, eftersom de andra bloggar jag läser handlar om människor som tränar hårt och älskar det. Precis som jag. Men ni är alltid välkomna med era synpunkter, oavsett om de är negativa eller positiva.

Eftersom jag inte har berättat om min viktresa så kanske många saker tycks extrema, t ex när jag lägger ut bilder på mig själv idag och berättar om min träning så ser ni en smal och tränad person, medan bilden av mig för ett år sedan var desto rundare (se ovan). Jag tror inte jag själv ens har hunnit acceptera hur mycket min kropp har förändrats, för jag känner mig inombords exakt likadan som jag gjorde tidigare, jag är fortfarande samma människa med samma tankar och känslor även om jag själv ser mig som mer positiv och sprudlande person. Min hjärna har helt enkelt inte hunnit med riktigt, när jag inuti mig själv är precis som tidigare medan jag utanpå numera är smal. Därför är det lätt för mig att slänga ut fraser om min storlek som inte överensstämmer med hur jag ser ut idag. Men min resa är inte över ännu, och jag lär mig fortfarande varje dag.

Till sist måste jag också berätta att min blogg har alltid fungerat som en minnesbrunn där jag slängt in mina minnen om lyckliga men också olyckliga händelser, tankar och känslor. Den har mer fungerat som en dagbok för att få ut mina känslor, men nu när det är sommar och jag har mer tid att skriva så har bloggen också blivit mer synlig för allmänheten och det är därför jag känner ett behov av att förklara mig. I framtiden så vet jag inte vart min blogg är på väg riktigt, om jag kommer fortsätta vara såhär aktiv (antagligen inte) eller om intresset kommer svalna, och då lär det komma osammanhängande inlägg lite hit och dit om allting mellan himmel och jord. Från hälsa, vikt, kost och träning, till Håkan Hellström, hösten och kärleksförklaringar. Min blogg är inte enhetlig, men det å andra sidan inte jag heller.

Men så i alla fall, kanske börjar det klarna för er precis som det börjar klarna för mig, eller så kanske jag gjorde allting ännu mer förvirrat. Men ni behöver bara fråga, kom inte med påståenden eller anklagelser eller dylikt, bara fråga. Jag svarar mer än gärna på era synpunkter och funderingar.
Och fram tills dem kommer, så kommer jag fortsätta leva mitt liv på bästa möjliga Emelie-vis för detta är trots allt en blogg om mig, utifrån mig och till er som känner att ni finner samhörighet och glädje i att läsa den. Detta är min blogghistoria.

Postat av: Anna

sv:

Bilderna är inte på mig, alla är från weheart it.

Jag väger mig varje dag ja ! Varje morgon, jo men jag blir mer pepp om jag väger mig ofta :)

2011-07-26 @ 14:40:42
URL: http://numbersismylife.blogg.se/
Postat av: Johanna

Men HEJ Emelie! Nu fick jag plötsligt en helt ny bild på dig. Jag har alltid sett den där smala tjejen och tänkt att du verkligen är träningsintresserad och duktig med ditt liv och kosten och allt.



20 kg på egen hand, det är KANONBRA, bra jobbat, jag blir glad för din skull :-)



Kramar

2011-07-26 @ 15:12:15
URL: http://healthaboveall.blogg.se/
Postat av: Klara

sv: Det är bara att öva o öva :)

2011-07-26 @ 17:44:39
URL: http://klaracarlsson.blogg.se/
Postat av: yo

sv: min helg har varit jätte bra :)

Himla kul att du hittat till min blogg, hoppas du stannar också!:D

2011-07-26 @ 20:00:59
URL: http://yosirinan.blogg.se/
Postat av: Elin

20 kilo!! Jäklar, bra jobbat :D Kul med ett inlägg som ger lite mer om dig, du kommer nå ditt slutgiltiga mål! tror på dig :)

2011-07-26 @ 22:42:26
URL: http://myfight.webblogg.se/
Postat av: Anonym

tackar... Nu känns allt klarare ! ( hon med synpunkten om vikt & kropp snacket + promenad & träning)



:)

2011-07-27 @ 05:44:20
Postat av: Anna

Oj 20 kg? Bra jobbat!! Mycket imponerad måste jag säga!

2011-08-03 @ 10:12:08
URL: http://20istorstan.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: