Den ofrivilliga vilodagen

Så vad gör man då, när den ofrivilliga vilodagen är ett faktum - när infektionen sprider sig genom kroppen och man blir allt mer orkeslös? Jo, då går man till bibilioteket. Eller nej, man tar bilen för man orkar inte promenera de hundra meterna ner till byn.

På biblioteket var det lugnt, tyst och skönt. Jag gick runt mellan bokhyllorna i en timme. Först letade jag upp lite kurslitteratur, framför allt till kursen om Nobelpriset i litteratur som jag ska läsa utöver programmet jag redan läser i vår. Resten av tiden försökte jag undvika att frossa allt för mycket bland mängderna av romaner.

Även om man inte är en självklar bokälskare eller student, så kan man passa på att läsa de där böckerna man aldrig tar sig tid till. Eller kanske frossa i hälso- och träningsböcker? Inte för min del, då blir jag bara påmind över det bittra faktumet att jag inte kan motionera idag.
Det är synd och skam att det verkar som att biblioteken blir allt mer folktomma. Sanningen är den att jag själv inte ens besöker biblioteket speciellt ofta. Det är ju så fruktansvärt enkelt att klicka hem en pocketbok på nätet. Men å andra sidan går det inte att mäta med känslan av att promenera ut i lätt snöfall från ett bibliotek med en stor boktrave i famnen.

Postat av: together in paris.

lägger till dig i min bloglista om det är okej?

2012-04-19 @ 19:18:23
URL: http://forthesimplehearts.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: